Wednesday, December 2, 2009

LoVe iS CinTA 1



Cinta boleh membawa sengsara namun boleh juga membawa bahagia. Ianya bergantung kepada bagaimana kita menguruskan cinta. Islam memandang cinta terhadap berlaianan jenis dalam 3 perspektif:

1. mencintai kerana Allah (mendekatkan diri pada Allah dan mentaatiNya). Ini termasuk cinta yang bermanfaat. contohnya: cinta suami isteri yang bernikah untuk menjaga dirinya dari perkara maksiat dan juga bernikah kerana mengikuti sunnah Rasulullah menyambung generasi.

2. Cinta yang mendatangkan murka Allah. lebih kita kenali sebagai cinta kerana nafsu berahi. cinta inilah yang memalingkan kita dari Allah, membuat kan kita lupa akan Nya dan mendorong untuk melanggar syariat Nya. firman Allah: "dan di antara manusia dan orang yang mengangkat sembahan selain Allah, mereka mencintai sebagaimana mencintai Allah. Adapun orang-orang beriman sangat cintanya pada Allah. dan Allah tidak akan menunjuki orang-orang yang fasik"(Al-Baqarah: ayat 165)

3. cinta yang mubah(harus), adalah cinta yang tidak ada unsur kesengajaan. misalnya tanpa sengaja lelaki melihat wanita atau wanita melihat lelaki kemudian jatuh cinta dan perkara ini tidak sampai kita membuat maksiat pada Allah. kita merahsiakannya dan menahan diri kita untuk tidak melakukan perkara-perkara yang di larang.....




No comments:

Post a Comment

NuffNang ads